Petunjuk bagi Manusia yang Berfikir

"Baca dan Fahami Isi Kandung Al Qur'an"

22 June 2005

Al Qur'an

Pada posting yg lepas, aku pernah menceritakan pasal Al Qur'an dibawah tajuk Al Kitab. Sekarang ni aku nak mengingatkan balik pasal kepentingan berAl Qur'an. Kenapa aku sungguh-sungguh benar nak kekawan tahu cerita pasal Al Qur'an ni adalah kerana, aku rasa aku bertanggungjawab untuk beri peringatan pada kekawan. Dalam Islam sebenarnya takde istilah 'kau..kau, aku...aku'. Dalam Islam juga takde istilah 'kalu mati, kubur masing2'. Memang takde langsung istilah2 tu, kerana Islam menyuruh umatnya selalu memberi peringatan dan berpesan-pesan.

Surah Yaasin(36) ayat 11;
"Sesungguhnya kamu hanya memberi peringatan kepada orang2 yang mahu menerima peringatan, dan yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah walaupun dia tidak melihat-Nya. Maka berilah mereka khabar gembira dengan ampunan dan pahala yang mulia."

Orang2 yang nak ikut atau menerima peringatan ni adalah yang takut pada Allah je. Yang tak nak terima tu sebabnya dia tak takut......
Berbalik pada crita kepentingan berAl Qur'an tadi, aku rasa semua orang Islam percaya pada Al Qur'an. Takde yang berani untuk menafikan Al Qur'an. Tapi untuk melaksanakan Kalimah2 Allah dalam Al Qur'an.... masih ada lagi yang ragu2. Suara2 sumbang yg biasa kita dengar seperti...tak sesuai pada zaman moden la.... tak relevan la.... apa lagi? mcm2 lagi aku rasa. Diorang tak pernah pikir agaknya macam mana orang2 Yahudi dan Kristian buleh maju di Eropah dan Amerika. Ilmu2 depa tu semuanya datang dari Allah Yang Maha Berilmu. Kitab2 depa tu lagi la kuno kalu nak dibandingkan dgn Al Qur'an. Tapi cuba perhatikan macam mana diorang explore kitab2 diorang dan melaksanakannya. Bukan setakat kitab diorang je... masa Perang Salib pun diorang ada curi ilmu2 Al Qur'an yang diteroka oleh ulama2 zaman Umaiyyah, Abbasiah dan Uthmaniyah. Yang menyebabkan diorang kafir ialah, diorang menurut sebahagian ayat2/ilmu2 Allah dan engkar pada sebahagian yang lain.

Jadi kita tak payah la nak ragu2 pasal Al Qur'an kan? Ikut je la....
Surah Al Baqarah(2) ayat 2;
"Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertakwa."

Allah juga berfirman dalam surah Al A'raaf(7) ayat 2;
"Ini adalah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu, maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu kerananya, supaya kamu beri peringatan dengan kitab itu (kepada orang kafir) dan menjadi pelajaran bagi orang-orang yang beriman"

Seterusnya surah Thaahaa(20) ayat 2-3;
"Kami tidak menurunkan Al Qur'an ini kepadamu agar kamu jadi susah, tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah)"

Aku rasa ayat2 diatas tu dah cukup nak bagitau bahawa berAl Qur'an tu penting. Segala kalimah Allah kita perlu ambil pelajaran. Jangan duk baca dan buat2 tak tau je... sebagai contoh; Allah kata kita wajib menjalankan hukum2 yang disebut dalam Al Qur'an (24/1).... kita pun kata; ya, memang kita wajib tapi......tapi......mmmppphhh.
Kalu dah wajib sepatutnya takde la tapi-tapi lagi.

Lepas tu plak ada yang mengatakan, susahla belajar Al Qur'an ni, kalu orang Arab senangla... padahal Allah dah menjelaskannya dalam surah Maryam(19) ayat 97;
" Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Qur'an itu dengan bahasamu, agar kamu dapat memberi khabar gembira dengan Al Qur'an itu kepada orang-orang yang bertakwa, dan agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang membangkang."

Last skali untuk posting ni....surah Al Baqarah(2) ayat 121;
"Orang-orang yang telah diberikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang engkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home