Petunjuk bagi Manusia yang Berfikir

"Baca dan Fahami Isi Kandung Al Qur'an"

08 June 2005

Doa Iftitah

Dalam solat 5 waktu, kita akan membaca doa Iftitah sebelum membaca Al Fatihah. tapi dalam sedar atau tidak sedar, doa iftitah yg kita dok baca selama ni tidak sama dengan ayat Al Qur'an yang sebenar... kenapa ye?
Aku sendiri pun tak tau, sebab apa yang kita baca sebenarnya mengikut apa yang diajar oleh cikgu2 kita ataupun mak bapak kita. Tapi kita kan dah akil baligh, dan berakal, jadi janganlah dok ikut kalu kita tak tau. Seperti Allah sebut dalam
surah Al Israa'(17) ayat 36;
"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawabkannya"

Cuba kita baca bahagian akhir doa iftitah kita, dan bandingkan dengan petikan Al Qur'an dalam surah Al An'aam(6) ayat 162 & 163 yang berikut;



Cuba perhatikan perbezaannya, dan cuba fikirkan.... kitakah yang benar, atau ayat Al Qur'an kah yang benar??

3 Comments:

  • At July 06, 2005 4:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    aku rasa pendapat yg ni tak betul le...,coz makne ayat tukan ke seperti kata2 allah....

     
  • At July 06, 2005 4:50 PM, Anonymous Anonymous said…

    tak sesuai le bila kita baca mcm kita yg ckp mcm allah.....

     
  • At July 14, 2005 10:23 AM, Anonymous Anonymous said…

    makne ayat tu sebenarnya untuk kita bacakan atau katakan... tu la pasal Allah sebut "Katakanlah,...". Yang perlu kita baca; "Sesungguhnya, solatku, ibadahku....".

    Tapi yang aku nak tekankan pasal posting ni bukan di permulaan ayat, tapi dipenghujung ayat tu... kan berbeza dgn apa yg kita baca dalam solat... tak perasan ke?

     

Post a Comment

<< Home